Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers
25 april 2013

oldtimerDe afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen.

 De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten ‘kwarttarief’, met een maximum van 120 euro per jaar. Ze mogen dan alleen in de winter niet rijden. Diesels en lpg-auto’s zijn uitgezonderd van het kwarttarief.

Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto’s die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto’s ouder dan 26 jaar. Diesels en lpg-auto’s krijgen geen overgangsregeling. Wel gaat ook hier de leeftijdsgrens naar 40 jaar.

Overleg over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers was een opdracht van de Tweede Kamer, die de maatregel uit het regeerakkoord om oldtimers niet langer vrij te stellen van wegenbelasting te ver vond gaan. De Kamer vreest dat veel liefhebbers die op zondag met hun oldtimer een ritje maken gedwongen worden door de hoge kosten hun ‘rijdend cultureel erfgoed’ te verkopen.

Oud-minister Jan Kees de Jager van Financiën speelde de afgelopen dagen nog een bemiddelende rol in het overleg tussen Weekers en de ‘oldtimeralliantie’.

Weekers is verheugd dat er uit het overleg een voor iedereen acceptabel alternatief is gerold. ‘Dit is uiteindelijk de meest eenvoudige oplossing binnen de door de Tweede Kamer gestelde voorwaarden, en een die de minste rompslomp betekent voor de rijders.’

De maatregel uit het regeerakkoord moest de schatkist 153 miljoen euro opleveren; het eerste voorstel van de brancheverenigingen zou Weekers 126 miljoen euro per jaar kosten. In de uiteindelijke deal haalt Weekers 125 miljoen op voor de schatkist. De Kamer spreekt donderdag over het oldtimerakkoord.

Deponering conceptjaarrekening is niet voldoende!
23 april 2013

Steeds meer bedrijven met deponeringsplicht blijken voorlopige jaarstukken bij de Kamer van Koophandel te deponeren. Ook het aantal bedrijven dat geheel niet of te laat deponeert is sterk toegenomen. Dit blijkt uit onderzoeken van Het Financieele Dagblad en kredietverzekeraar Graydon.

In principe is iedere rechtspersoon (BV, NV, Coöperatieve Vereniging etc.) verplicht haar jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Dit dient binnen acht dagen na vaststelling van deze jaarrekening door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders of Algemene Ledenvergadering te gebeuren. De uiterste termijn voor deponering is echter dertien maanden na afloop van het boekjaar. Per 31 januari 2013 hadden alle jaarrekeningen over het jaar 2011 dus gedeponeerd moeten zijn.

Het deponeren van een voorlopige of conceptjaarrekening is niet voldoende. Niet voldoen aan de deponeringsplicht betekent een economisch delict en een risico op een boete, die kan oplopen tot € 19.500. Daarenboven kunnen bestuurders persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor tekorten in het geval van een faillissement.

Geen versnelde afschrijvingsmogelijkheid in 2013
19 april 2013

Helaas! Als gevolg van het onlangs gesloten sociaal akkoord is het op 1 maart jl. gepresenteerde bezuinigingspakket van tafel geveegd. Een voor ondernemers belangrijke maatregel in dit pakket was de mogelijkheid tot versneld (tot 50% van de aanschafwaarde) afschrijven van bedrijfsmiddelen voor investeringen in 2013.

Het kabinet heeft nu besloten om af te zien van het op 1 maart gepresenteerde pakket.

In brief aan de Tweede Kamer wordt dit als volgt gepresenteerd:

“Kabinet en sociale partners delen de opvatting dat herstel van de overheidsfinanciën ook in 2014 van belang is. Of het aangekondigde pakket daarvoor noodzakelijk is, is op dit moment echter nog onzeker. Mogelijk trekt de economie later dit jaar aan, waardoor aanvullende maatregelen in 2014 beperkt of zelfs achterwege kunnen blijven. Sociale partners hebben aandacht gevraagd voor deze onzekerheid en hun zorgen uitgesproken voor de ongunstige economische en maatschappelijke effecten die het pakket kan hebben. Tegen die achtergrond is het kabinet bereid deze onzekerheid expliciet mee te nemen door de begrotingsbesluitvorming te faseren. Na overleg met sociale partners is besloten dat het kabinet afziet van het voorgestelde pakket. Het kabinet zal aanvullende maatregelen nemen indien de MEV-raming van het CPB gegeven het saldodoel 2014 daartoe aanleiding geeft.”

De volledige brief is HIER te downloaden.

 

Belastingdienst publiceert Handboek Ondernemen 2013.
18 april 2013

De Belastingdienst laat weten dat Handboek Ondernemen 2013 is gepubliceerd. In het handboek is informatie te vinden voor de startende en kleine ondernemer over belastingen, bijdragen en sociale verzekeringspremies.

Ondernemers krijgen antwoord op vragen die elke ondernemer heeft. Bijvoorbeeld: Met welke belastingen krijgt de ondernemer te maken? Welke eisen worden er gesteld aan de administratie? Hoe zit het met investeringen en met bedrijfsruimte? Wat te doen als er personeel in dienst komt? En vooral, welke gevolgen hebben deze kwesties voor de belastingen, bijdragen en premies?

 

Het handboek is HIER te downloaden:

Handboek Ondernemen 2013

Werknemer krijgt na twee jaar al vast contract
17 april 2013

Need a job

Het kabinet en de sociale partners hebben in het sociaal akkoord afspraken gemaakt over een nieuwe balans tussen flexibiliteit en zekerheid. Dat moet ervoor zorgen dat flexwerkers sneller zekerheid krijgen over hun baan. Daarom wordt de ketenbepaling verkort en mag u geen proeftijd meer opnemen in contracten van zes maanden of korter.

Organisaties zetten steeds vaker flexwerkers in. Zo kunnen zij zich snel aanpassen aan veranderingen. Is er tijdelijk meer werk voorhanden, dan kunnen flexwerkers deze tijdelijke drukte opvangen. De laatste tijd is de flexibele arbeidsrelatie echter gebruikt als alternatief voor een vast contract. Op die manier ontwijken werkgevers regels over ontslagbescherming en cao-bepalingen. In het sociaal akkoord zijn nu maatregelen afgesproken om schijnconstructies te voorkomen en de positie van de flexwerker te versterken.

Kabinet wil ketenbepaling aanpassen

Op dit moment hebben werknemers recht op een vast contract na drie tijdelijke contracten of na verloop van drie jaar. Per 1 januari 2015 wordt de ketenbepaling gewijzigd. U kunt een werknemer dan nog steeds maximaal drie tijdelijke contracten geven, maar de duur van de ketenbepaling is dan nog slechts twee jaar. Zitten er zes maanden of meer tussen twee tijdelijke contracten, dan begint de ketenbepaling opnieuw. Nu is dat na drie maanden. Afwijking van de ketenbepaling in de cao is mogelijk maar het aantal contracten bedraagt maximaal zes in een periode van vier jaar. De nieuwe regeling geldt overigens niet voor jongeren onder de 18 jaar met een contract voor 12 uur of minder.

Geen bijzondere ontslagregels voor payrolling

In het sociaal akkoord staan nog meer maatregelen over flexibele arbeidsrelaties. U mag bijvoorbeeld geen proeftijd meer opnemen in een arbeidsovereenkomst van zes maanden of korter. In een tijdelijk contract mag u geen concurrentiebeding opnemen tenzij er bijzondere omstandigheden zijn en in de zorg mogen geen nulurencontracten meer worden gesloten. Bovendien moeten uitzend- en payrollconstructies transparanter worden en gelden er straks voor payrolling geen bijzondere ontslagregels meer.

Ook komt met de plannen uit het sociaal akkoord de arbeidsverledeneis voor de Ziektewet – die per 1 januari 2014 zou worden ingevoerd – te vervallen. Door die eis niet in te voeren, behouden werknemers met een tijdelijk contract recht op een Ziektewetuitkering die in hoogte vergelijkbaar is met werknemers in vaste dienst.

 

Nieuw op belastingdienst.nl: Stichtingen en verenigingen
16 april 2013

De Belastingdienst heeft speciaal voor stichtingen en verenigingen informatie gebundeld op ‘Stichtingen en verenigingen’, een nieuw onderdeel op www.belastingdienst.nl. Hierdoor is het makkelijker voor bestuurders van een stichting of vereniging om informatie te vinden over de verschillende belastingen waar u mee te maken kunt krijgen.

Op Stichtingen en verenigingen is te vinden wanneer men te maken krijgt met bijvoorbeeld btw, loonheffingen en vennootschapsbelasting. De bundeling van informatie vervangt de internetsite www.stivers.nl (inmiddels niet meer te benaderen).

Meer informatie: Klik hier

Eigenaar stamrecht-bv komt met de schrik vrij
15 april 2013

shutterstock_119017978Gedeeltelijke afkoop van een stamrecht is een riskante onderneming. Het gehele stamrecht is dan namelijk belast. Een man moest bij de rechter aantonen dat de inspecteur ten onrechte uitgaat van een stamrecht voor zijn hele ontslagvergoeding.

De man heeft in 2002 een ontslagvergoeding van zijn ex-werkgever ontvangen. Bij zijn bv heeft hij een stamrecht bedongen. In geschil is de vraag wat er nu feitelijk is gebeurd.
  1. Standpunt inspecteur: voor het gehele bedrag van de ontslagvergoeding is een stamrecht bedongen. Vervolgens heeft de man een gedeelte van het stamrecht (€ 225.000) afgekocht.
  2. Standpunt van de man: voor een gedeelte van de ontslagvergoeding is een stamrecht bedongen. En voor een gedeelte (€ 225.000) is géén stamrecht bedongen.

Hof Amsterdam (6 maart 2013, nrs. 11/00483 en 11/00518) oordeelt dat de man van de ontslagvergoeding een bedrag van € 225.000 rechtstreeks heeft ontvangen. In zoverre moet dit bedrag in 2002 worden aangemerkt als inkomen uit werk en woning. Het is niet zo dat hij een deel van het stamrecht in 2002 heeft afgekocht. Het hof volgt dus het standpunt van hem.

Verder heeft de man voor een te hoge prijs een woning en inventaris aan de stamrecht-bv verkocht. Het verschil tussen de overeengekomen prijs en de werkelijke waarde vormt voor hem inkomen uit aanmerkelijk belang. Deze transacties leiden evenmin tot een afkoop van de stamrechtverplichting.

Afkoop

De man in kwestie komt met de schrik vrij. Als het hof zou hebben geoordeeld dat het stamrecht gedeeltelijk zou zijn afgekocht, zou het gehele stamrecht belast zijn geweest. Gedeeltelijke afkoop van een goudenhanddrukstamrecht leidt – anders dan bij gedeeltelijke afkoop van een lijfrente – namelijk tot belastingheffing over de gehele aanspraak. Het regime van goudenhanddrukstamrechten volgt daarmee het fiscale pensioenregime. Ook bij pensioen geldt dat gedeeltelijke afkoop van een pensioenaanspraak leidt tot belastingheffing over de gehele waarde van de pensioenaanspraak.

[Bron: Fiscaal-Juridisch Adviesbureau Nattionale Nederlanden]

Exact: Accountant die zich niet richt op adviesfunctie wordt overbodig
12 april 2013

Volgens Exact kunnen accountants die hun klanten online boekhouding en salarisadministratie aanbieden veelal efficiënter werken. Er gaat minder tijd verloren aan administratieve werkzaamheden zoals het inkloppen van cijfers en het maken van jaarrekeningen. Daardoor is er meer ruimte voor persoonlijke service en strategisch, bruikbaar fiscaal en financieel advies.

Exact: ‘Door de toename van geautomatiseerde systemen verdwijnt meer en meer administratief werk. Accountants konden zich tot nu toe vaak beperken tot de cijfers. Maar door de stijgende vraag om meer strategisch advies vanuit het MKB is nu de tijd gekomen om de bakens te verzetten. Een groot deel van de toegevoegde waarde die de accountant de ondernemer kan bieden, zit hem in de snelle en actieve interpretatie van die cijfers. En dit is onmisbaar in zijn nieuwe rol als adviseur.’

Werken in de cloud

‘De verschuiving naar werken in de ‘cloud’ is inmiddels een duidelijke trend. Toch aarzelen veel accountants nog om over te stappen,’ aldus Exact. ‘Terwijl samenwerken in de cloud flinke voordelen kan opleveren voor accountants zelf én zijn klanten. Waarom deze afwachtendheid?’

Vraag vanuit het MKB

Uit de nationale EuroCloud Monitor, een onderzoek dat mede mogelijk gemaakt is door Exact, blijkt dat 43% van de organisaties in het MKB op dit moment aangeeft met één of meerdere cloud oplossingen te werken. De meest populaire cloud oplossingen zijn e-mail en opslag en back-up van data. Van de onderzochte bedrijven geeft ruim een kwart aan hiervan gebruik te maken.

Boekhouding en salarisadministratie

Gaat het om de boekhouding en salarisadministratie, dan geeft 12% van de bedrijven aan dat zij op dit moment hun boekhouding in de cloud regelen. Slechts 9% van de ondernemers heeft zijn salarisadministratie in de cloud. Exact: ‘Vragen we echter naar hoe bedrijven dit in 2014 zien, dan stijgen deze percentages hard. In plaats van 12% verwacht 26% zijn boekhouding in 2014 in de cloud te regelen en zegt 23% ook zijn salarisadministratie daar te hebben staan.’

Waarom deze trend?

Vanuit de ondernemers gezien is het volgens Exact een logische keuze: ‘Zij geven aan dat voor hen de grootste winst zit in procesoptimalisatie. En procesoptimalisatie drijft groei. Verder ziet 55% een toename van productiviteit als voordeel van samenwerken in de cloud, 45% noemt de lagere kosten en 39% ziet efficiënter (samen)werken als groot voordeel.’

Familiebedrijven gezond en innovatief
10 april 2013


Businesspeople
Familiebedrijven zijn gezonder, gaan minder snel failliet en zijn innovatiever dan andere bedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van ING, MKB Nederland, Ernst & Young en de branchevereniging Familiebedrijven, dat minister Henk Kamp van Economische Zaken maandag 8 april 2013 tijdens de opening van de Week van de Ondernemer in Utrecht in ontvangst nam.

Familiebedrijven innovatiever dan andere bedrijven

“Het beeld dat familiebedrijven saaie en conservatieve bedrijven zijn, klopt niet”, aldus Kamp. “Dankzij hun solide financiering kunnen ze tegen een stootje en zijn ze innovatiever dan andere bedrijven. Eigenschappen die we in deze moeilijke economische tijden goed kunnen gebruiken.”

Week van de Ondernemer

Uit het onderzoek blijkt dat negen op de tien familiebedrijven de winst, geheel of gedeeltelijk, weer terug laten vloeien naar het bedrijf. Dat maakt dat familiebedrijven relatief veel kapitaal hebben voor vernieuwende producten en diensten. Ook investeren ze in andere bedrijven die kapitaal nodig hebben. Daarnaast zijn familiebedrijven gezonder dan andere bedrijven omdat ze relatief veel eigen vermogen hebben.

De ‘Week van de Ondernemer’ vindt plaats van 8 tot en met 11 april in Utrecht. De week biedt ondernemers informatie over ondernemen aan de hand van drie thema’s: Ondernemend Financieren, Nederland Innoveert en Internationaal Ondernemen. Het ministerie van Economische Zaken levert een financiële bijdrage aan de organisatie van de week.

Het volledige onderzoeksrapport is HIER te downloaden.