Rijd je een zakelijke leaseauto op brandstof dan worden de brandstofkosten door je werkgever vergoed. Dit kan door middel van een brandstofpas van de zaak of door het bijhouden van  een kilometerregistratie. Rijd je zakelijk een EV, dan werkt dit net iets anders.

Hoe de vergoeding werkt hangt af van de Charge Point Operator (CPO). Een CPO is een bedrijf dat laadpalen plaatst en beheert, denk aan Vattenfall, Eneco, New Motion en Allego. Een CPO bepaalt zelf de tarieven, er is dus geen standaardtarief. Sommige CPO’s werken bijvoorbeeld met een vaste vergoeding per kWh of met een standaardtarief plus gebruikte kWh. Bij Eneco kan je het stroomtarief thuis zelf invoeren.

Hoe geef ik de gemaakte stroomkosten door?
Als zakelijke rijder maak je afspraken met je werkgever over de vergoeding van het aantal gebruikte kWh, oftewel je stroomkosten. Je kan deze kosten op twee manieren aan je werkgever doorgeven:

1. Automatisch via de thuislaadpaal
– Als zowel het leasecontract, de laadpaal thuis als de laadpas op naam van de werkgever staat, gaat er elke maand automatisch een overzicht van de gebruikte laadkosten naar je werkgever. Je hoeft hier dus verder niets voor te doen. Hiervoor heb je een zogenaamde slimme laadpaal nodig.

Regel dan wel dat de vergoeding van de laadkosten naar je privérekening gaat. Je betaalt immers zelf de verbruikte kWh aan de energiemaatschappij.

2. Handmatig via de verbruiksmeter
Op een apart gemonteerde kWh-meter (MID-kilowattuurmeter) in de meterkast kan je aflezen hoeveel laadstroom je hebt verbruikt. Check dit maandelijks en vermenigvuldig dan de gebruikte stroom met het normale tarief dat je voor thuisstroom betaalt. Deze kosten kan je declareren bij je werkgever.

De werkgever mag ook de kosten voor het plaatsen van een laadpaal en mogelijke aanpassing van de meterkast vergoeden. Dit wordt gezien als gebruikskosten van de auto.

Heb je geen leasecontract en staat de auto op jouw naam, dan krijg je de maximale onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer. Dit bedrag geldt ook voor openbare laadpalen.

Is er een maximaal bedrag dat ik per kWh aan mijn werkgever kan doorrekenen?
De energiekosten stijgen en daarmee ook de laadkosten. Het is verstandig om vooraf met je werkgever afspraken te maken over de laadkosten. Afhankelijk van je energieleverancier kan je ook handmatig de kWh-kosten instellen. Waren de kosten bijvoorbeeld eerst 0,23 cent per kWh en zijn deze naar 0,27 cent gestegen, dan kan je het bedrag aanpassen.

Pas op met meer laadkosten doorberekenen aan je werkgever dan je verbruikt hebt. Dit wordt door de fiscus namelijk gezien als loon en kan dus belast worden.

Bron: www.vzr.nl